Medborgarkontor

Inlämnad av:

Anette Andersson, 2018-07-01 10:11

Slutdatum:

2018-09-29

Upprätta medborgarkontor dit invånarna kan ringa/hänvisas när det finns frågor om stöd/ansökninar hos kommunen. 

En form av samordnartjänst där det finns kunskap om vad som är möjligt i kommunen. Få information om olika stödformer som finns. Hjälp med att ansöka enklare tjänster. 

När medborgare ska kontakta kommunen idag krävs näst intill kunskap om vart de ska vända sig vid kontakt med kommunväxeln. De kanske kopplas vidare och om de har tur är det någon som svarar på den verksamheten. Ofta telefontider

När kommunens personal träffar medborgare ute på arbetsplatser kan frågor uppkomma som är svåra att svara på. Då vore det tryggt att veta vart de ska ringa för att få dessa svar utan att bli hänvisade till olika verksamheter.

Det är mycket osäkert om att alla medborgare har tillgång till internet för att kunna söka efter information.

Det här finns t.ex i Linköpings kommun.

Underskrifter

Det här förslaget är avslutad.

12 person(er) har skrivit under detta förslag. Klicka här för att visa alla underskrifter.

Logotyp för Västerviks kommun, länk till startsidan

Portal levererad av